De krachtigste manier van lesgeven voor elke leerling
Explor Onderwijs is een onderneming dat de krachtigste manier van lesgeven mogelijk wil maken voor elke docent door het slim inzetten van technologie. Onze organisatie deelt hierbij de visie van onderzoeker Bloom, die stelt dat onderwijsonderzoekers moeten zoeken naar praktische en realistische oplossingen zodat dit de democratisering van het onderwijs ten goede komt. Immers, de meeste leerlingen moeten het doen met wat ze op school leren want niet iedere leerling kan dure een-op-een bijlessen betalen. Aangevuld met de onderzochte leeropbrengsten van John Hattie in het boek Leren zichtbaar maken levert Explor Onderwijs evidence based maatwerkoplossingen aan het voortgezet onderwijs die altijd, overal en voor iedereen beschikbaar is.
Onze community is hierbij onze drijfkracht en we noemen onszelf op dit moment dan ook een community onderneming. Iedereen kan namelijk bijdragen aan het succes en de richting van de onderneming. We delen onze winsten met de community via ons ecosysteem Onderwijscurriculum.nl, om zo meer betrokkenheid te creeëren en geld meer binnen het onderwijs te houden. Op lange termijn is onze ambitie om onze organisatie om te vormen tot een eigen Scholengroep. De fundering hiervoor leggen we met onze maatwerkoplossingen.
Onderwijs binnen de schoolmuren houden en zo zorgen voor gelijke kansen
Steeds vaker zoeken ouders toevlucht bij bijlessen, examentrainingen en andere vormen van betaald onderwijs voor hun kind. Ouders vinden nu al dat hun kind niet genoeg begeleiding krijgt op school.1 Inmiddels bedraagt de totale marktomvang van ondersteunend onderwijs ruim 174 miljoen euro.2 De Onderwijsinspectie constateert dat vooral ouders met hoge inkomens betalen voor dit soort onderwijs. Dat leidt tot ongelijke kansen onder leerlingen.3 Daarom ontwikkelen wij effectieve methodes die gebruikt kunnen worden binnen de school waar elke leerling toegang tot heeft.
De werkdruk verlagen en het lerarentekort oplossen
Maatwerk mogelijk maken en zo ruimte vrijmaken
Huidige uitgevers houden nog te veel vast aan hun verdienmodel met boeken. Veel scholen ervaren hierdoor beperkte mogelijkheden om hun leerlingen maatwerk te bieden.4 De methodes die wij ontwikkelen maken maatwerk mogelijk, om zo onderwijs beter aan te laten sluiten op de behoefte van de leerling en ruimte te creeëren voor het ontdekken van eigen passies en talenten.
Brede (brug)klassen en maatwerkdiploma's ondersteunen
De Onderwijsraad waarschuwt dat onderwijs segregatie in de hand werkt. Kinderen van verschillende niveaus en uit verschillende sociale groepen op school komen te weinig met elkaar in aanraking. Daarnaast wordt al te vroeg in de schoolcarrière bepaald waar jongeren op welk niveau later terechtkomen.5 Wij richten onze methodes zo in dat brede (brug)klassen mogelijk zijn en leerlingen makkelijker een vak op een hoger niveau kunnen volgen.
Uitval onder studenten terugdringen
Er is nu te weinig tijd om alle scholieren optimaal te ondersteunen bij het maken van een grondige studiekeuze. Het gevolg is dat de helft van de studenten hun studie niet afmaken.9 Onze methodes gaan het straks mogelijk maken om leerlingen hun eigen passies en talenten te laten ontdekken buiten het standaard curriculum om, zodat zij in hun examenjaar een betere vervolgkeuze voor hun studie kunnen maken.
De voorspelling is dat het lerarentekort in de komende tien jaar gaat verviervoudigen.6 Daarnaast heeft 1 op de 5 docenten op dit moment te maken met een burn-out7 en stopt 1 op de 3 leraren nu al voor zijn dertigste8. Door slim gebruik te maken van technologie binnen onze methodes brengen we de werkdruk omlaag en geven de leraren meer autonomie, om zo het beroep leraar aantrekkelijker te maken.
1 www.oudersonderwijs.nl/nieuws/ouders-besteden-meer-geld-aan-bijles/
2 www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2019/09/uitgaven-van-huishoudens-aan-huiswerkbegeleiding
3 www.onderwijsinspectie.nl/documenten/rapporten/2018/04/11/rapport-de-staat-van-het-onderwijs
4 www.fd.nl/economie-politiek/1265799/scholen-breken-gesloten-schoolboekenmarkt-open
5 www.vosabb.nl/onderwijsraad-luidt-noodklok-over-segregatie/
6 www.verus.nl/actueel/nieuws/oplopend-lerarentekort-vo-noodoplossingen-flatteren-al-nijpende-situatie
7 www.stressvrijvoordeklas.nl/opgebrand-voor-de-klas-waarom-1-op-de-5-leerkrachten-burn-out-raakt/
8 www.ad.nl/binnenland/een-derde-van-de-leraren-stopt-voor-zijn-dertigste~a4a9482e/
9 www.keuzesprong.nl/studiekeuze/hoe-komt-het-dat-zoveel-studenten-hun-studie-niet-afmaken/